021-41454

بهداشت در سفرهای هوایی

نبایدها سفرهای هوایی

بهداشت در سفرهای هوایی

بهداشت در سفرهای هوایی

 

برای سفر هوایی یعنی با هواپیما و تور مسافرتی؛ چه دفعه اولتان است یا دفعه چندم، می بایست همیشه یکسری نکات را رعایت نمایید

تا در طول پرواز به مشکل برنخوردید. بحث ما در این مطلب هم بهداشت در سفرهای هوایی می باشد.

ما در این مطلب نکاتی که برای سلامتی تان و کیفیت پروازتان بکار می آید را بازگو می کنیم که تلاش کردیم نکات خاص را بیان کنیم

و از بیان نکات بدیهی پرهیز کرده باشیم و امیدواریم بکارتان بیاید تا سفر هوایی بی دغدغه و راحتی را داشته باشید؛ با یزدان گشت سفیران همراه باشید.

لینک های مفید:

عدم نشستن در تمام طول پرواز

با توجه به پرواز در ارتفاع ، فشار هوا و سایر عوامل دیگر، در فیزیک بدن تاثیر می گذارد که برای به مشکل بر نخوردن ، باید آن ها را رعایت کرد.

از جمله مورد ذکر شده؛ چرا که در پرواز، احتمال مبتلا شدن به ترومبوز سیاهرگی عمقی زیاد است که این مشکل، باعث ایجاد بنوعی لخته شدن خون بویژه در پاها می شود.

در بغیر از مواردی که اجازه رها کردن صندلی خود را ندارید ( مانند تیک آف ، فرود و …) ، در اوقات دیگر خوب است که در پروازتان مخصوصا اگر که طولانی است،

از جای خود بلند شوید، کمی راه بروید یا حداقل بایستید و کمی کش و قوس عضلانی بویژه برای پایین تنه تان را انجام دهید.

اگر هم بهانه خاصی برای بلند شدن ندارید یا بعبارتی دوست ندارید بی دلیل پاشید و عضلات خود را کمی نرمش و کش و قوس دهید،

یا از انجام این کار معذب هستید و یا دلایل دیگر، می توانید برای مثال در هنگام رفتن به سرویس بهداشتی، این کار را انجام دهید.

پیش از ورود به هواپیما لنز خود را حتما در آورید.

از دیگر نکات خیلی مهم بهداشت در سفرهای هوایی می باشد

. حتی اگر از عینک استفاده می کنید، آگاه باشید که هوای کابین هواپیما در طول پرواز خشک و تقریبا با حتی وجود تهویه، محبوس است

و این باعث ایجاد حساسیت برای چشمانتان می شود که این قضیه برای استفاده از لنز بجای عینک، همین حساسیت را برای شما دو چندان می کند.

یا حداقلش این که از ناحیه چشمانتان احساس خستگی و ناراحتی به شما دست می دهد.

عدم خاموش نمودن سیستم تهویه هوا در بالا صندلی

اگر سیستم تهویه ، با توجه به دما و فصل سفر، خنک کننده است و شما احساس سرما کرده اید، تا حد امکان سیستم تهویه هوای بالای سر خود را خاموش (یا در حد امکان حتی کم) نکنید و درصورت نیاز بجای آن، لباس بیشتری بپوشید.

بگذارید سیستم تهویه هوا رو زیاد یا حداقل متوسط باشد و با این کار، به میکروب های داخل کابین هواپیما اجازه آمدن به سمت خودتان را نمی دهید.

اگر اطلاع ندارید؛

بهتر است بدانید که کابین ها هواپیماها بشدت در معرض میکروب پذیری هستند و طبیعتا فرایند میکروب کشی کار ساده ایی نیست و مسئولان نمی توانند که روزانه بنا به شرایطی، کابین را تمیز و میکروب کشی کنند.

این مسئله هم ربط چندانی به کیفیت ایرلاین ندارد و همانطور که گفتیم، کابین ها هواپیماها بشدت یک مقصد برای هجوم میکروب ها و جا خوش کردنشان هستند!

هرگز با پای برهنه در هواپیما راه نروید.

از دیگر نکات خیلی مهم بهداشت در سفرهای هوایی همین است. با توجه به تجربیات مهمانداران و خدمه پرواز ، چیزی که بازگو شده و برای رعایت بهداشت تاکید می شود همین است؛

چرا که چیزی که آن ها معمولا دیده اند (و بازگو کرده اند) ، ریختن غذا بر زمین، جراحت و ریختن خون و از همه بیشتر استفراغ بدلیل حساسیت های عده ایی در پرواز و نظیر آن ها می باشد.

از خوردن یخ با نوشیدنی پرهیز نمایید.

با توجه به قدیمی شدن مخزن های هواپیما، آب نوشیدنی هواپیماها از استاندارد خوبی برخورد نیستند و در مخزنی که رو به کهنگی می رود،

در آب آن ها، مواد و میکروب های ناخواسته ایی تجمع می کنند. بطوریکه طبق یک تحقیق در سال 2004 از 237 مورد منابع آب در هواپیماها، مشخص شد که تنها 15 درصد آن ها دارای استانداردهای کیفیتی و بهداشتی آشامیدنی هستند.

البته طبق اصلاح قوانینی در سال 2009 ، این درصده کم ، بهبود پیدا کرد و بعبارتی در حال حاضر، از نظر تهیه آب شرب در هواپیماها اصلاح انجام شده و مشکلی نیست،

اما تا جایی که اطلاع هست، یخ های مکعبی شکل که برای نوشیدنی ها استفاده می شوند،

همچنان از آن آب های شرب غیراستاندارد استفاده می شود و برای معده و ارگان های حیاتی بدنتان ممکن است مشکل پیش آورد.

ما این مورد (و همه موارد) را برای احتیاط می گوییم و در یک پرواز شما می بینید که تقریبا خیلی ها از یخ برای نوشیدنی های خود استفاده می کنند و مشکلی پیش نمی آید اما احتیاط شرط عقل است و اتفاق یکبار پیش می آید و آن هم بی خبر!

تغییرات اصلاحی ذکر شده فوق در آب های آشامیدنی، منظور استفاده از آب های معدنی می باشد.

پرهیز از نوشیدنی های گازدار.

از دیگر نکات خیلی مهم بهداشت در سفرهای هوایی ، پرهیز از نوشیدن نوشیدنی های گازدار می باشد.

کاهش فشار هوا در ارتفاع بهنگام پرواز باعث انبساط می شود و مخصوصا انبساط گاز که سریع تر اتفاق می افتد و میزان این انبساط به 25 درصد هم می رسد.

و شما با خوردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه، در طول پرواز برای معده تان و در نتیجه کیفیت سفر هوایی تان دردسر ایجاد خواهید کرد.

پس توصیه می شود که از نوشیدنی های غیر گازدار استفاده نمایید.

پرهیز از خوردن غذای افتاده روی میز جلویتان

باز هم بدلیل وجود باکتری در کابین هواپیما که علت آن در بندهای بالا بیان شده، میز غذا که روی آن هرچیزی مانند غذا، نوشیدنی و … ریخته می شود

می توان گفت که بعد از سرویس بهداشتی هواپیما، بیشترین میزان باکتری را دارد.

حتی با تحقیقاتی انجام شده در همه نقاط هواپیما، این نتیجه بدست آمد که میز تاشو جلو صندلی تان بیشترین میزان باکتری را دارد حتی بیشتر از سرویس بهداشتی.

از این مسئله تعجب نکنید؛ برای مثال باز هم طبق تحقیقات انجام شده، میزان باکتری ها روی صفحه گوشی، کیبورد و نظیر آن ها از سرویس بهداشتی هم بیشتر است.

البته پس از هر پرواز ، بخش های لازمه کابین بویژه همان میز غذاخوری و صندلی ها و زیر روی آن ها، نظافت می شود

اما حتی ایرلاین مورد نظر خیلی هم پرآوازه در کیفیت باشد، شما چقدر می توانید به آن مسئول نظافت در میزان کیفیت انجام نظافت اعتماد کنید؟!

آن هم با این حجم از پروازها، خستگی های کار و بزرگ بودن محیط هواپیما!

توصیه ما در این راستا این است که به محض نشستن یا نیاز به استفاده از میز جلویتان، آن را با ماده ایی ضدعفونی کننده، تمیز کنید در همان ابتدا.

پرهیز از تماس با کمربند ایمنی، بجز هنگام باز و بسته کردن آن

باز هم پای میکروب ها وسط هست و محققان دست رو دست نگذاشته اند و طبق تحقیق، باید گفت که کمربند هواپیما یکی از بخش های بسیار پر میکروب هواپیما است.

با توجه به این مورد و موارد بالا، بهترین کار این است که قبل سوار شدن به هواپیما، مایع یا ژل ضدعفونی کننده به دستان خود بزنید.

حتما در صورت نیاز به سرویس بهداشتی بروید.

در صورت نیاز به سرویس بهداشتی، از به تاخیر انداختن آن یا تحمل کردن برای عدم مراجعه (بنا بدلایل حساسیت تان درباره بهداشت و …) بپرهیزید.

حتی اگر پروازتان طولانی نباشد، باز هم بدلیل وجود ارتفاع و تغییر در فشار هوا و… بهتر است که این امر را پشت گوش نندازید.

جلوگیری از کم آبی و تشنگی

از دیگر نکات خیلی مهم بهداشت در سفرهای هوایی این است که در طول پرواز حتما تشنگی خود را برطرف کنید،

حتی وقتی کمی احساس خشکی در دهان یا گلویتان می کنید، چرا که این قضیه باز هم به جو کابین هواپیما و تغییرات ارتفاع بر می گردد.

هر مهماندار بنا به گوشزدی که بهشان می شود، در طول پرواز حداقل 500 میلی لیتر آب می نوشند و شما هم این مورد را رعایت نمایید.

پرهیز از مصرف چای و قهوه بدون مصرف آب در کنار آن

نوشیدنی های حاوی کافئین، مخصوصا قهوه، آب بدن را کم می کنند و احساس تشنگی به شما دست می دهد. در صورت مصرف این نوشیدنی ها حتما در کنار آن آب بنوشید.

خوردن نوشیدنی های کافئین دار برای کسانی که مشکلات قبلی دارند، آن هم به افراط که دیگر مسلم است
و اگر مشکلی برایتان پیش بیاید، رسیدگی و برطرف کردن آن به مراتب در طول پرواز سخت تر است تا در شهر مبدا یا مقصد.

پرهیز از سهل انگاری ها بهداشتی در استفاده از سرویس بهداشتی

دیگر این مورد نیازی به توضیح ندارد؛ علاوه بر اینکه باید آگاه باشید که سرویس بهداشتی هرگونه معزل بهداشتی و میکروبی را با خود بهمراه دارد

، شما دیگر مانند عده ایی که رعایت بهداشت نمی کنند و فرهنگ ندارند، نباشید که هم برای دیگران مشکل ایجاد نکنید و هم به فکر خودتان باشید.

شما از نکات ریز هم قافل نشوید و برای مثال دکمه سیفون را با دست خود فشار ندهید و بلکه با یک دستمال کاغذی تمیز این کار را انجام دهید، و…

پرهیز از خواب در لبه پنجره

لبه های پنجره و اطراف آن، در معرض سرفه و عطسه افراد دیگران هستند و کسان دیگری قبل از شما هم سر خود را برای خوابیدن و چرت زدن به دیواره ها اطراف پنجره تکیه داده اند و پس بنابراین این کار هم از نظر بهداشتی توضیه نمی گردد.

لباس های پوشیده، راحت و گشاد

از دیگر نکات خیلی مهم بهداشت در سفرهای هوایی انتخاب لباس از جنبه بهداشتی است. گشادی لباس ها برای آن است که راحت باشید اما پوشیدگی لباس ها ، شما را از شر کثیفی ها و میکروب ها صدها نفر دیگر (افرادی که با رعایت بهداشت غریب هستند!) که قبل شما روی همان صندلی نشسته بوده اند حفاظت می کند.

درصورت احساس ناخوشی به مهماندار اطلاع دهید

خیلی ها در صورت بروز ناخوشی و مشکل فیزیکی ، عصبی و … خجالت می کشند که با مهماندار در میان بگذارند؛ در صورتی که این کار اشتباه محض است و بلکه بالعکس؛ شما با گوشزد کردن مشکلتان ، از آنجایی که مهمانداران آموزش های کامل و تجربه های لازم در این زمینه ها را بطور کامل دارند ، راه حل اصلح را به شما ارائه می کنند و کمکتان می کنند.

پرهیز از خواب پیش از پرواز

خوابیدن قبل از پرواز ، باعث می شود که تنظیم فشار هوا داخل گوش هایتان در طول پرواز بهم ریزد و در آن صورت حس کلافگی، سردرد و … به شما دست می دهد.

انتخاب عاقلانه قرص خواب

اگر برای پروازتان مخصوصا اگر طولانی است، به فکر این هستید که با خوابی راحت و نسبتا طولانی آن را به سر برسانید و برای این خواب، از قرص ها خواب استفاده می کنید،

حتما درباره عوارض قرص و حتما با گوشزد اینکه برای هنگام پرواز می خواهید استفاده کنید با پزشکتان مشورت کنید و خودتان هم تحقیق کنید.

ایجاد حس و حال بد عصبی، عوارض آلرژی یا حالت هذیان گویی و گیجی حتما برای سفر هوایی تان جالب نخواهد بود و این بر میگردد به عدم اطلاع کافی از قرص خواب آور انتخابی تان.

با من همراه شو

از خدمات یزدان گشت سفیران عبارتند از:
اخذ ویزای کانادا (ویزای مولتی ۵ ساله)، ویزای توریستی و پذیرش تحصیلی کانادا
خدمات ویزای کانادا از جمله پیکاپ ویزا کانادا – وقت سفارت کانادا – مشاوره رایگان
اخذ ویزا شینگن و انجام کلیه خدمات آن
تعیین وقت سفارت شینگن
ویزای ایتالیا – پذیرش تحصیلی ایتالیا
تعیین وقت سفارت انگلیس در تهران
تعیین وقت سفارت آمریکا
برگزارکننده تورهای خارجی از جمله تورهای ویژه، نمایشگاهی و تخصصی
همچنین دارنده اولین مجوز رسمی حمل پاسپورت یا پیکاپ ویزا می باشد.
رزرواسیون پرواز و هتل با نرخ دولتی،
صدور بیمه مسافرتی و همچنین ترجمه مدارک
از دیگر خدمات آژانس مسافرتی یزدان گشت سفیران می باشد
و شما عزیزان از صفر تا صد خدمات را به ما میتوانید بسپارید و با خیال راحت منتظر انجام آن ها در سریع ترین زمان ممکن بمانید …..
یزدان گشت سفیران با شعار « یک اتفاق ساده اما زیبا…!:» یک اتفاق زیبا را به سادگی به سرانجام میرساند .
هدف تیم یزدان گشت سفیران رضایت و آسایش شما عزیزان در پناه یزدان است.
با ما سفر کنید و در لحظه زندگی کنید.
برای اطلاعات بیشتر شماره تماس بگیرید :
۰۲۱-۴۱۴۵۴

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :