021-41454

شهر زیرزمینی مونترال

شهر زیرزمینی مونترال

شهر زیرزمینی مونترال

یکی از شگفتی های شهر مونترال کانادا وجود شهر زیر زمینی است. با ساختمان های دو ، ده و صد طبقه آشنا هستید اما شهر دو طبقه چطور ؟ آیا با شهر دو طبقه آشنایی دارید ؟ آیا می دانید که مونترال یک شهر دو طبقه است که یک طبقه آن در زیر زمین واقع شده است؟ واقعا چه کسی می تواند تصور کند مونترالی ها شش ماه از سال را در زیر زمین سپری می کنند!

مونترال  شهری است با تابستان های همراه با رگبار های تند، باران های مداوم و هوایی احیانا گرم!

زمستان های طولانی و پر برف و یخبندان های استخوان سوز و اما در عین حال طبیعتی شگفت انگیز و با مردمی آمیخته از فرهنگ های مختلف دارد ، وجود همه این خصوصیات باعث شده مونترال یکی از زیبا ترین و خاص ترین شهر های دنیا شناخته شود. شهری که شهری دیگری را در دل خود جای داده تا پناهگاه زمستانی و تابستانی ساکنانش باشد.

این شهر درونی ، بزرگترین شهر از این رقم شهر ها در دنیاست. اگر در دهه 50 پروژه بزرگترین ( شهر زیر شهر ) ژان  دراپو،  جسورانه ،اسطوره ای و رویائی غیر عملی و بعید به نظر می رسید اما امروزه چیزی است که دور از ذهن نیست و به واقعیت تبدیل شده و می توانید به راحتی از این شهر زیر زمینی در مونترال دیدن کنید.

ایده این شهر زیرزمینی همانند متروی مونترال یکی از برنامه های سازندگی ” ژان دراپو ” نخست وزیر سالهای 1950 کانادا بود.
این پروژه با سا خت برج  ” Place Ville- Marie   ”  در سال 1962 آغاز شد. برجی که  با ارتفاع 188 متر در 43 طبقه  بزرگترین ساختمان اداری مونترال محسوب می شود که به شکل صلیب است .

جزئیات شهر زیرزمینی مونترال


این شهر زیر زمینی با تونل هایی به طول 32 کیلومتر در مجموع ، فضایی به وسعت 12 کیلومتر مربع را شامل می شود که 80 درصد فضای اداری و 35 درصد فضای تجاری مرکز شهر مونترال را شامل می شود.
روزانه 500 هزار نفر از 887 ورودی آن که 12 ایستگاه مترو را هم شامل می شود وارد این شهر می شوند

در این شهر زیر زمینی همه امکانات به طور کامل فراهم است به طوری که حتی بدون خارج شدن از آن به اداره های مختلف، هتل ها  ، بانک ها ، دانشگاه ها ، سالن های مختلف ورزشی و هنری ، کنفرانس های بین المللی و ایستگاه های مترو و اتوبوس های بین شهری و استانی و بین المللی دسترسی داشت

این شهر زیر زمینی در سال 2004 به نام ” RESO ” نامگذاری شد. که این نام برگرفته ازکلمه فرانسوی Reseau به معنی شبکه است . لوگویی که با حروف همین واژه ساخته شده نماد این شهر زیرزمینی است.
طبق آمار اعلام شده در این شهر روزانه حدود 500 هزار نفر از887 ورودی آن که 12 ایستگاه مترو را نیزشامل می شود وارد این شهر می شوند . کسانی که قصد خرید دارند میتوانند از مراکزخریدهای مختلف و بسیار متنوعی که وجود دارند خرید خود را انجام دهند .

و یا در رستوران های موجود در آن که از تنوع غذایی متعددی که حتی از تنوع غذایی ملت های مختلف هم برخوردار است لذت ببرند. ساکنان اطراف شهر مونترال و دیگر شهر های کبک،حتی دیگراستان های کانادا می توانند به راحتی از داخل این شهر به 4 ایستگاه قطار و اتوبوس بین شهری و بین استانی دسترسی داشته باشند.

استاندارد های شهر زیرزمینی مونترال

با توجه به استاندارد های معمول شهری،  این شهر زیر زمینی از کلیه امکانات برخوردار است که افراد بتوانند به راحتی در این شهر زندگی راحت و آسوده ای داشته باشند .

کسانی که در سرمای سخت زمستان و گرمای تابستان ترجیح می دهند در جایی ارام و راحت بدون مشکل به کارهای اداری و یا علایق خود بپردازند می توانند از طریق این شهر به ساختمان های اداری متعدد  ، هتل ها،  سالن های سینما وتئاتر ،سالن کنسرت، موزه ، سالن پاتیاژ ( اسکی روی یخ )، سالن ورزشی ، سالن کنفرانس و نمایشگاه ها به راحتی دسترسی داشته باشند.

دانشگاهیان بدون خروج از شهر زیر زمینی مونترال می توانند وارد 5 دانشگاه و کالج بشوند. حدود 31 پارکینگ با ظرفیت بالا برای پارک ماشین یکی دیگر از امکانات این شهر محسوب می شود.

حدود 9 هتل در این شهر جهت پذیرایی مسافران و گردشگران و میهمانان شهر مونترال بوده و 4 مجموعه مسکونی آن با آپارتمان های لوکس و امکانات بالای خود عده ای از شهروندان مونترالی را اسکان داده است .

البته این به این معنا نیست که این ساختمان های مسکونی و هتل ها و پارکینگ ها در داخل این شهر قرار دارند بلکه می شود بدون اینکه از شهر خارج شد به این ساختمان ها دسترسی داشت.

این شبکه زیر زمینی به بخشهای مختلف تقسیم می شود که مهمترین و بزرگترین بخش آن بخش مرکزی است که در مرکز شهر مونترال قرار دارد.

اگر بخواهید به دل این شهر اندرونی بروید و از آن دیدن کنید می توانید نقشه شهر اندرونی را از مسئول گیشه مترو درخواست کنید.
روی نقشه رنگ صورتی نشان گر شهر اندرونی مونترال است و برای رفتن به این شهر این رنگ را باید دنبال کنید.

راهنما رفتن به شهر زیرزمینی مونترال

برای رفتن به این شهر میتوانید از یکی از ورودی های این شهر مثلا Place-Des-Arts  شروع می کنیم . بعد از عبور از راهروهای متعددی که از تونل سن کاترین وارد Complexe Desjardins   می شویم  که به محض ورود ، ساختما ن های اداری ، مراکز خرید ، سینما و رستوران های مختلف به چشم می خورد.

از سوی دیگر از طریق تونلی راه به سوی Complexe Guy Favrean   باز می کنیم . جایی که برج های شرقی و غربی قرار دارد. این برج ها ساختمان اداری دولت فدرال است که به افتخار وزیر دادگستری کانادا Guy Favreau   نامیده شده است .  برای سهولت در پیدا کردن مسیر میتوانید از نگهبانی که در آنجا  قرار دارد درخواست کنید که راهرو منتهی به Palais des Congres  را به شما نشان دهد.

ساختمان (قصر کنگره ها ) با محوطه درونی بزرگ و گسترده ای در نزدیکی محله چینی ها قرار دارد و محل برگزاری سمینارها و کنفرانس های بین المللی زیادی بوده و هست . در راهروهای جالب ،آرام ، عریض و طولانی  ممکن است پیدا کردن مسیر مشکل باشد برای همین می توانید از یکی از مامورین آنجا سوال کنید که آگاهانه شما را راهنمایی میکند چرا که راه شهر اندرونی کمی پیچیده و گیج کننده است.

باید دقت کنید زیرا در طول مسیر تونلهای طولانی ، خلوت ، گاه نسبتا تاریک و در بعضی جاها بسیار نورانی  قرار گرفته اند و نهایتا به Place Bonaventure  ختم می شوند و به همین دلیل ممکن است برای ادامه مسیر بارها دور بزنید و باز هم  خود را سر جای اول ببینید. بنابراین باید خوب دقت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :