021-41454

سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور

سفر با خودرو شخصی

سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور

 

سفر جاده ایی با خودرو شخصی، برای تقریبا همه یک سفری لذت بخش است.

اگر شما به قصد تفریح سفر می کنید و فارغ از زمان هستید،

سفر جاده ایی نه تنها خسته کننده، بلکه بسیار هم لذت بخش و مفرح است.

البته نظر راننده کمی با سرنشینان فرق داد…! اما حال و هوای آن کاملا با انواع سفر دیگر مانند هوایی و … متفاوت است.

بویژه برای سفرهای جاده ایی برای مسیرهای طولانی، معمولا توقف ها، کمپ زدن، صرف غذا در دل طبیعت، دوری از شهر و تنفس طبیعت خلوت و آرامبخش، برای هرکسی این نوع زا سفر با خودرو شخصی را لذت بخش می کند.

اما سفر با خودرو به خارج از کشور و بویژه کشورهای همسایه که موضوعمان هست چگونه می شود؟

قوانین در راستای آن چگونه است؟

چگونه باید در این راستا و خروج از مرز با خودرو اقدام کنیم؟

آیا این نوع سفر از نظر مسافتی، مصرف بنزین، مدت زمان در راه بودن و … بصرفه و خوب است؟

این ها سوال هایی است که در ذهن شخصی که قصد سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور را دارد، می آید؛ با یزدان گشت سفیران همراه باشید تا درباره این موضوع و سوالات فوق و سایر نکات جانبی در این راستا، آشنا شویم.

 

برای سفر با خودرو شخصی به خارج از مرز باید از کجا شروع کنیم؟

اولین مرحله در این راستا کاپوتاژ (کابوتاژ Cabotage) کردن خودرو می باشد.

بطور مختصر اگر بخواهیم بگوییم، بدین ترتیب است که با این پروسه، ما می توانیم اجازه خروج خودرو شخصی خود را از مرزهای بین المللی از طرف گمرک داشته باشیم.

 

کابوتاژ Cabotage چیست؟

این واژه بطور عمومی به حمل و نقل کالا یا حتی افراد از نقطه ایی به نقطه دیگری در داخل کشور است اما اپراتور حمل و نقل از کشور دیگر است، به زبان ساده ،

مثلا برای عبور کالا یا شخص در کشور، اگر مجبور به گذر از خاک کشور یا رودخانه ایی مرزی یا تردد هوایی بین مرزی شویم، این تردد و حمل و نقل مشمول کاپوتاژ می شود.

کابوتاژ خودرو چیست؟

کاپوتاژ خودرو در اصل اخذ مجوز از گمرک برای خارج نمودن خودرو از کشور می باشد. مجوز برای کاپوتاژ بمدت یک ساله صادر می‌گردد .

به این نکته مهم توجه نمایید که این مجوز خود به خود یعنی بعد از یک سال باطل نمی‌ گردد و شما می بایست پیش از اتمام بازه زمانی یک ساله ی مجوز، باید به گمرک مراجعه کرده و خودتان کاپوتاژ را باطل کنید و در صورت عدم ابطال توسط شخص، جریمه سنگینی بدنبال خواهد داشت.

 

سفر با خودرو شخصی

روش اقدام

برای اخذ برگه مجوز کاپوتاژ شما می بایست به یکی از شعبه ها گمرک در کشور مراجعه کنید.

در راستا این اقدام بهتر است که خودرو خود را هم با خود به همراه ببرید،

بویژه برای خودروهای لوکس و گران قیمت و همچنین خودروهای قدیمی که معمولا توسط مامور گمرک مورد بررسی و بازدید قرار می‌گیرند.

هنگامی که به گمرک مراجعه نموده اید، به بخش بیجک گمرک بروید و این مدارک را می بایست به همراه داشته باشید:

کارت سبز، سند کارخانه ایی، کارت ماشین، کارت ملی. همچنین کپی آن ها را هم ترجیحا به همراه داشته باشید.

درصورت عدم وجود مشکل یا شلوغی، کل مراحل دریافت کاپوتاژ خودرو شما بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد و در سرانجام برگه ایی دریافت خواهید نمود می‌دهند که همان برگه کاپوتاژ است.

این هم مهم است بدانید که برگه کاپوتاژ حتما می بایست بنام مالک خودرو و آن ‌شخص که خودرو را از مرز خارج می‌ نماید صادر گردد.

مراجعه به گمرک در تهران

برای کاپوتاژ خودرو در داخل می بایست به گمرک غرب تهران مراجعه نمایید:

  • آدرس گمرک غرب تهران در بزرگراه فتح ، تقاطع آزادگان ، بلوار سامانی پور می باشد.
  • شماره تماس گمرک غرب تهران: 02166184329
  • ساعات کاری: شبانه روزی

با مراجعه به گمرک و همراه داشتن مدارک ذکر شده، پروسه کاری سختی در کار نبود و در صورت عدم وجود مشکل در یک ساعت یا کمتر کارتان راه می افتد و در نظر داشته باشید که خودروی شما توسط یک کارشناس چک می شود که این قضیه جای نگرانی ندارد و کارشناس بطور کلی بیشتر برای مطابقت شماره شاسی و شماره موتور خودرو و تطبیق آن با اطلاعات کارت ماشین، خودرو را چک می کند.

پس از دریافت دوتا فیش و با پرداخت هزینه ایی، برگه کاپوتاژ که بمدت یکسال اعتبار دارد را دریافت خواهید کرد.

(یک فیش حدود 20 هزار تومانی و یک فیش حدود 50 هزار تومانی که مبالغ متغیر است و اگر برایتان مهم است، قبل از اقدام، تماس گرفته و از گمرک بپرسید.)،

 

پس از کاپوتاژ خودرو باید چه کنیم؟

مرحله بعد برای سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور پس از کاپوتاژ خودرو، مراجعه به یک آژانس گردشگری معتبر می باشد.

هنگام مراجعه ، شما می بایست برگه کاپوتاژ را به همراه دو قطعه عکس و همچنین پاسپورت و گواهینامه رانندگی خود را همراه داشته باشید.

مراجعه به آژانس برای ادامه یکسری خورده کاری های پروسه کاپوتاژ + اقدام برای پلاک و گواهی نامه بین المللی است.

در آژانس مورد نظر، کارمند مربوطه دو عدد فرم را پر می نماید که یکی از آن ها برای پلاک بین المللی و دیگری هم برای گواهینامه بین المللی می باشد.

آیا باید مالک خودرو و راننده یک نفر باشد؟

قائدتا بهتر است که شخص راننده، یعنی کسی که ماشین را از مرز رد می نماید می بایست مالک خودرو نیز باشد و شخصی که کاپوتاژ به نام وی است.

اما اگر قرار است مالک و راننده متفاوت باشد لازم است که قبل از مراجعه به گمرک با یک وکالت محضری که به راننده غیرمالک داده میشود، در آن ذکر گردد و آن شخص اجازه خروج از مرزهای بین المللی را داشته باشد.

اینطور پس از مراجعه به گمرک، کاپوتاژ و همچنین کارت بین المللی خودرو به اسم وی صادر می گردد.

برای گواهینامه بین المللی، کارت ماشین و همچنین پلاک بین المللی هرکدام هزینه جداگانه دارد که در این مورد هم باز بدلیل متغیر بودن تعرفه ها ، بهتر است از قبل با آژانس مسافرتی مقصد تماس بگیرید یا حضورا هزینه ها را جویا شوید اما طبق آخرین نرخ ها، هزینه سه مورد فوق در آژانس مسافرتی، هزینه ایی سرجمع بین 500 هزارتومان و کمتر از یک میلیون تومان را دارد.

همچنین درصورت اتمام اعتبار یکساله کاپوتاژ، درصورت تمایل برای تمدید، کلیه هزینه ها ذکر شده بالا چه گمرکی چه در آژانس مسافرتی تکرار می شود بغیر از پلاک بین المللی که شامل هزینه مجدد نمی گردد.

قبل از حرکت: بیمه بین المللی

 

سفر با خودرو شخصی به خارج از کشور

 

  • شرایط بیمه از کشور به کشوری دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است انواع مختلف داشته باشد و هزینه آن هم بنا به نوع (مدت) بیمه و حتی نوع خودرو متفاوت است و ما سه کشور ترکیه و ارمنستان و گرجستان را مثال می زنیم:

ترکیه

  • بیمه در لب مرز که پس از عبور از مرز به باجه بیمه مراجعه می نمایید؛ در این حالت نوع بیمه 3 ماهه است. این بیمه از نظر مالی به صرفه تر است اما اگر مدت سه ماه را زیاد می دانید، حالت ذیل را می توانید انتخاب کنید.
  • بیمه خودرو قبل رفتن به مرز که برای ترکیه بیمه ها 15 روزه می باشد و هزینه ی آن نصف هزینه حالت بالا است. برای این بیمه به ساختمان مرکزی بیمه ایران می توانید مراجعه نمایید و مدارک ماشین و برگه کاپوتاژ را هم به همراه داشته باشید.

ارمنستان

  • برای ارمنستان علاوه بر هزینه بیمه و ویزا، هزینه دیگری نیز برای ورود و خروج ماشین از شما می گیرند که به قیمت چند ماه اخیر نزدیک 400-500 هزارتومان می باشد.

گرجستان

  • برای تردد زمینی با خودروی شخصی به گرجستان، بیمه اجباری نیست و البته بخواهید هم کسی بیمه نخواهد کرد! پس برای سفر زمینی با خودرو به گرجستان، اقدام برای بیمه را از داخل و قبل سفر انجام دهید.

 

گام آخر سفر با خودرو شخصی : عبور از مرز

  • بعد از عبور از مرز، شما ملزم به نصب پلاک بین المللی در همانجا می شوید و افرادی ممکن است سمت شما بیایند و به ازای دریافت هزینه ایی، پلاک بین المللی تان را بر روی پلاک ایران نصب کنند اما خودتان از قبل میتوانید بست پلاستیکی به همراه ببرید و در مرز همانجا خودتان انجام دهید.
  • دسته افراد دیگر که سمت تان می آیند، برای فروش سیم کارت می آیند و طبیعتا اکثر ما که به گوشی، تبلت و دسترسی به اینترنت عادت کرده ایم حالا برخی عادی و برخی مفرط، اما در هر صورت مایل هستیم که هرچه زودتر بتوانیم سیم کارت را تهیه کنیم اما هرگز از لب مرز و از این افراد نخرید، چون با وجود کار کردن یعنی باز کردن و راه اندازی، به اینترنت وصل می شوید و می توانید باهاش کار کنید
  • اما بدلیل رجیستر (ثبت رسمی) نبودن آن ها، بعد یکی دو ساعت از کار می افتند و بهتر است که از جای معتبر سیم کارت تهیه نمایید.
  • دسته دیگری هم هستند که بکل در زمینه ها عمومی و برای انجام کارها خورده بویژه کارهایی که مسافران وارد نیستند به سمت شما می آیند که دیگر نیاز به توضیح ندارد و بهتر است به هیچ وجه تحت هیچ شرایطی به اینگونه افراد اعتماد نکنید.

مرز ترکیه و گرجستان

  • عوارض خروج را از داخل ساختمان مرکزی گمرک پرداخت می نمایید.
  • سرنشینان با پاسپورت و برگه عوارض عبور می کنند.
  • راننده بصورت جداگانه دنبال یکسری کارهای خورده اداری می رود.
  • مهر خروج پاسپورت مسافران و راننده زده می شود منتهی بجای عبور باید برگردند به ماشین و سوار بر خودرو عبور کنند.

مرز ارمنستان

  • کاملا برعکس مرز ترکیه یا گرجستان، باید سرنشینان پیاده و تمامی وسایل خودرو تخلیه گردد و افراد سرنشین با وسایل خالی شده از خودرو ، در دست خود گرفته و پیاده عبور کنند و تنها راننده با ماشین خالی از بار و مسافر، باید از مرز رد شود.

 

مسیر زمینی ارمنستان

تور ارمنستان

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :