021-41454

سیستم حمل و نقل در استانبول

سیستم حمل و نقل در استانبول

سیستم حمل و نقل در استانبول » استانبول یکی از شهرهای نامی و آشنای ترکیه است که همه ساله بعنوان یکی از مقصدهای توریستی گردشگران بوده و هست. سالانه گردشگران زیادی از دنیا از جمله کشورمان ایران راهی این کشور می شوند و در تور استانبول شرکت می کنند..

ما می خواهیم در این مقاله شما را از چگونگی حمل و نقل عمومی در استانبول آشنا کنیم و باشد که جا به جایی شما را در این شهر، راحت تر و ارزان تر کنیم.

سیستم حمل و نقل عمومی در استانبول شامل تاکسی، اتوبوس، ترامول و مترو می شود. ولی آنچه مهم هست این که شما برای سفرهای درون شهریT چه وسیله ای را انتخاب می کنید.

به نکاتی که شما در انتخاب وسیله نقلیه مورد نیازتان برای حمل و نقل عمومی در استانبول باید به آن ها توجه داشته باشید عبارتند از: ترافیک، هزینه، مقدار بار همراهتان، تعداد نفرات، سرعت و همچنین مقصدی که می خواهید به آن سفر کنید که این موارد از جمله موارد بسیار مهم در این مقوله هستند.

لازم است که بگوییم حجم ترافیک در استانبول بعنوان کلانشهر پیشرفته کشور ترکیه بالا بوده و در اکثر ساعات روز در آن ترافیک وجود دارد.

با توجه به مبحث قبلی ساعات اوج ترافیک ذر استانبول بین ساعات 7 تا 01 صبح و عصر ها بین 4 تا 6 بعد از ظهر می باشد که با استفاده از مترو می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید.

امنیت سیستم حمل و نقل در استانبول

سیستم های حمل و نقل در استانبول به طور کلی ایمن هستند و تمامی وسایل حمل و نقل تحت نظرات ترافیک شهری و کنترل های امنیتی و ایمنی می باشند. اما خب مثل هر شهر دیگری باید هنگام استفاده از آن ها مراقبت وسایل ارزشمند از جمله جیب و کیف تان باشید.

هزینه های حمل و نقل عمومی در استانبول

  • هزینه بلیط تک سفره 2.61 لیر
  • هزینه بلیط ماهانه 212 لیر

هزینه تاکسی: هزینه تاکسی زمانی که درون آن می نشینید 4 لیر و به ازای هر یک کیلومتر 2.21 لیر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند، ۲۲ لیر مازاد را باید پرداخت نمایید. اما پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از تاکسی در این شهر استفاده نکنید زیرا هزینه ی تاکسی در این شهر نرخ بالایی دارد.

استفاده از مترو در استانبول

حمل و نقل مترویی شهر استانبول توسط شرکت متروی استانبول ارائه می شود که زیر نظر شهرداری این شهر است .

مترو استانبول از سال 1991 با یک خط به نام M1 افتتاح شده است . در حال حاضر استانبول با پنج خط فعال با نام های M1/M2/M3/M4 و M6 می باشد که M6 به صورت مینی مترو می باشد .

ساعات کاری متروی استانبول از 6 صبح تا 2 نیمه شب است. قطارهای این شهر بفاصله یک الی شش دقیقه یکبار به ایستگاه ها می رسند.

– هزینه مترو استانبول با استفاده از استانبول کارت ۲٫۲ لیره ترکیه است.

در خط ۲ ینی کاپی تا حاجی عثمان در ساعت های پیک، قطار هر ۲ دقیقه یکبار در هر ایستگاه مسافران را سوار می کند.

معرفی خطوط متروی استانبول

  • خط 0 = آکسارای – فرودگاه آتاترک
  • خط ۲ = ینی کاپی – حاجی عثمان
  • خط ۲ = کرازلی – مترو کنت، المپیاد
  • خط 4 = کادیکوی – کاوسان تپه
  • Boğaziçi خط 6 = لونت – دانشگاه

راهنمای استفاده از تاکسی در استانبول

پیشنهاد ما برای استفاده از تاکسی برای زمان هایی است که شما بیش دو نفر هستید، چرا که در این شرایط کرایه تاکسی شما نصف خواهد شد و این می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

شما برای پیدا کردن تاکسی در خیابان های استانبول و همچنین زمان هایی که از فرودگاه این شهر بیرون می آیید مشکلی نخواهید داشت، چرا که به اندازه ی کافی در این شهر، تاکسی وجود دارد.

لازم به ذکر است که بگوییم بازه زمانی حدودا نیم ساعت، مدت زمانی است که جابجایی با تاکسی از فرودگاه استانبول به میدان سلطان احمد طول می کشد که برسید.

نکات مهم تاکسی گرفتن در استانبول

  • فقط از تاکسی های رسمی استفاده کنید.
  • اگر ماشینی تاکسی متر نداشت، سوار نشوید.
  • حتما از راننده بخواهید تاکسی متر خود را روشن کند.
  • توجه داشته باشید که نرخ کرایه ها در روز و شب متفاوت است.
  • پول تاکسی را باید به لیر پرداخت کنید.
  • به محض نشستن در تاکسی کمربندتان را ببندید.
  • اگر تصمیم دارید که تاکسی سوار شوید، توجه داشته باشید که حتما همراهتان پول خورد باشد.
  • از گوگل مپ استفاده کنید تا به منظور گم کردن مسیر، راننده پول بیشتری از شما نگیرد.
  • به سوال های شخصی پاسخ ندهید
  • عوارض پل یا بزرگراه با شماست!

تراموا در استانبول

تراموای، وسیله نقلیه عمومی است که مانند یک قطار در حال حرکت بر روی ریل می باشد. با این تفاوت که ریل ها را می توان بر روی خیابان ها ببندید و دیگر وسایل نقلیه می توانند از کناره های این مسیرها ریلی عبور کنند.

استفاده از تراموای این امکان را به شما می دهد که در حین گذراندن مسیر، مناظر اطراف را مشاهده کنید. اکثر تراموا با استفاده از نیروی برق به حرکت در می آیند. همچنین در نظر بگیرید که سرعت آن ها به تندی مترو نیست اما در مسیری بدون ترافیک و روان حرکت می کند.

در هنگام عبور و مرور در مناطقی مانند سلطان احمد به حرکت تراموای دقت نمایید زیرا معمولا بی صدا و در خیابان های تنگ در نزدیکی شما حرکت می کنند.

سرویس حمل و نقل تراموای همه روزه از ساعت 6 صبح تا 2 شب مشغول به جابه جایی مسافرین می باشد و برای ورود و همچنین تعویض خط، پرداخت کرایه الزامی است . هزینه استفاده بین 2.21 تا 2.61 لیر می باشد که از طریق استانبول کارت پرداخت می شود .

در حال حاضر در شهر استانبول در مجموع 4 خط اصلی تراموا با اسامی اختصاری T1 الی T4 درحال سرویس دهی به شهروندان و گردشگران می باشد که ایستگاه توپکاپی شروع خط و آخرین ایستگاه آن مسجد سلام می باشد.

مسیر خطوط تراموا

خط تراموای T4 که در سفر به استانبول برای دسترسی راحت به ایستگاه های مهم مورد احتیاج شما قرار خواهد گرفت، مسیر حرکت آن از کاباتاش شروع شده و از T1 و مسیر اسکله امینونو، مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد، بازار سرپوشیده شهر استانبول یا همان کاپالی چارشی ، آکسارای ، منطقه زیتون برنو و مرتر و گونگورن عبور کرده و در نهایت به ایستگاه باجیلار ختم می شود.

علاوه بر مسیرهای ذکر شده، ۲ خط دیگر تراموای نیز وجود دارد که امروزه نقش تاریخی-توریستی را به خود گرفته است.

خط های تراموا

در سیستم حمل و نقل در استانبول ، خطوط تراموا با رنگ آبی پررنگ و با علامت T نشان داده شده است و خطوط آن به شکل زیر می باشد:

  • T1 hattı: Bağcılar – Kabataş
  • T2 hattı: Taksim – Tünel
  • T3 hattı: Kadıköy – Moda
  • T4 hattı: Topkapı – Habibler

اتوبوس در استانبول

یکی از متداول ترین وسایل حمل و نقل در تمامی جوامع اتوبوس است. شما در هر شهری که بروید، می توانید با استفاده از اتوبوس های آن شهر خودتان را به مقاصدی که می خواهید برسانید. در شهر استانبول هم اتوبوس وجود دارد و می توانید برای رسیدن به مقاصدتان از آن استفاده کنید.

  • لینک های مرتبط:

تور خارجی

تور استانبول

اطلاعات گردشگری استانبول

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :