021-41454

دریاچه صورتی استرالیا

دریاچه صورتی استرالیا

دریاچه صورتی استرالیا

دریاچه صورتی استرالیا

تغییر رنگ دریاچه ای در قلب ملبورن در ماه مارس در فضا های مجازی توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد

این موضوع خارق العاده شاید شباهت بیشتری به کارتون ها و یا یال پردازی های کودکانه داشته باشد

اما باید گفت که این رویداد تخیلی نبوده و کاملا واقعی است

می توان از این دریاچه به عنوان زیستگاه موجودات تک سلولی نام برد، میکروب هایی نمک دوست که عامل ایجاد نوعی رنگدانه به نام کاروتنوئید می باشند.

مارک نورمن (Mark Norman) زیست شناس پارک ویکتوریا و کسی که مدیریت دریاچه را برعهده دارد، می گوید: چقدر زیباست جدال جذاب طبیعت با نیروها و ابزارآلات بشری، جدالی که در آن سیستم طبیعت کاری می کند که از دست هیچ یک از علوم و فن آوری بشر برنمی آید.

بنا به گفته دکتر نورمن این رخداد سالانه زمانی که هوا گرم و خشک می شود به وقوع می پیوندد. زیرا با گرم شدن هوا میزان تبخیر آب دریاچه افزایش می یابد از این رو شوری آب آن تقریباً هشت تا ده برابر آب اقیانوس زیاد می شود. غلظت بالای نمک در آب دریاچه فعالیت های باکتری های موجود در آن را افزایش می دهد، باکتری ها در کنار نمک و با استفاده از نورخورشید شروع به تولید رنگدانه کاروتینوئید می کنند، رنگدانه ای که باعث تغییر رنگ آب دریاچه و صورتی شدن آن می شود.

کاروتینوئید همچنین به عنوان یک فیلتر برای محافظت از کلروفیل عمل می کند، بدین ترتیب که مانند یک عینک آفتابی بر روی سلول های کلروفیل می نشیند و به آنها در انجام فتوسنتز کمک می کنند.

مکان هایی مانند پارک ملی ماری سان سِت یا در نزدیکی دیمبولا (Dimboola) در ویکتوریا، هات لاگوون (Hutt Lagoon) و دریاچه هیلییِر (Lake Hillier) در غرب استرالیا میزبان این رخداد طبیعی خارق العاده هستند.

وقت سفارت استرالیا

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :