021-41454

اطلاعات شهر تفلیس

اطلاعات شهر تفلیس

اطلاعات شهر تفلیس »

اطلاعات شهر تفلیس

شهر تفلیس (Tbilisi) بزرگترین شهر و همچنین پایتخت کشور گرجستان است و 1.5 میلیون از جمعیت گرجستان را در خود جای داده است. تفلیس در دو طرف رود متکواری مقرر است.این شهر توسط واختانگ یکم ، پادشاه گرجستان (ایبریا) و در قرن پنجم میلادی بنیان گذاری شده است که در آن چشمه های آب گرم فراوانی وجود داشت و بنابراین به آن نام تبیلیسی را دادند که مشتقی از واژه تبیلی به معنای گرم و با اشاره به چشمه های آب گرم اقتباس گردید. البته چون تفلیس از مراکز مهم فرهنگی اسلام محسوب می گردد ، نام عربی اش یعنی همان «طفلیس» مشهور تر شد و حتی تا همین چند وقت پیش نیز در اکثر زبان‌ها با عناوین «تفلیس» یا «تیفلیس» شناخته می گردید امابه خواستهٔ دولت گرجستان به نام اصلی آن تغییر نام داد ولی در کشور هایی از جمله ایران، ترکیه، آلمان، قزاقستان و کشورهای عربی همچنان با نام تفلیس مشهور است .

همانطور که خود گرجستان دارای موقعیت استراتژیک حساسی است ، این شهر واقع در جنوب شرق اروپا نیز از این موقعیت عالی برخوردار می باشد.در واقع تفلیسدر مسیر بین غرب و شرق قارا گرفته و این شهر را نقطهٔ اتصال امپراتوریی‌های رقیب گوناگون قرار می‌داده است و در دنیای امروز ، تفلیس نقش بزرگی در بازرگانی دنیا و انتقال انرژیی ایفا می نماید و در واقع ضامن حیات بازرگانی است.

اگر به بنا ها و ساختمان های این شهر بخصوص بناها تاریخی و کهن آن مشاهده می کنید ، انواع سبک معماری مانند کلاسیک ، استالینیست و … را خواهید دید که بیانگر تاریخ پر فراز و نشیب این شهر در طول سده ها می باشد و این شهر در طول تاریخ سکونتگاه مردم مختلفی با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده است.تفلیس تا به امروز پایتخت بسیاری از پادشاهی ها و جماهیر بوده :

  • پادشاهی ایبریا
  • پادشاهی گرجستان
  • پادشاهی کارتْلی
  • پادشاهی کارتل- کاختی
  • امپراتوری روسیه
  • جمهوری فدرال دموکراتیک قفقاز جنوبی
  • جمهوری دموکراتیک گرجستان
  • جمهوری سوسیالیستی گرجستان شوروی
  • جمهوری سوسیالیستی ماورای قفقاز شوروی
  • گرجستان (1991 تا به امروز)

اطلاعات شهر تفلیس » جغرافیا

تفلیس در فاصله  ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و همچنین در ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه واقع است و با شهرهای شیکاگو ، تاشکند، استانبول ، بارسلون، رم، بوستون ، هم عرض است.سکونت در این شهر به سده خهای سوم و چهارم میلاد باز می گردد که از همان زمان نیز بدلیل موقعیت جغرافیایی اش از اهمیت بسیاری برخوردار بود و همانطور که گفتیم ، تفلیس دریچه و روح دنیای بازرگانی و انرژی جهانی میان شرق و غرب می باشد.شهر تفلیس قبلا  در طول سواحل رودخانه رشد نمود ، سپسبا افزایش جمعیت و ساخت و ساز ها به دامنه‌ها و تپه‌ها و فلاتهای اطراف رودخانه کشانده شد و این فلات‌ها در شمال و شمال شرقی شهر واقع هستند.همچنین قسمت‌های جنوب شرقی تفلیس از خیابان‌های تنگ و خانه‌های قدیمی دو یا سه طبقه ای تشکیل شده که به این بخش مجموعه قدیمی شهر تفلیس گویند که از نظر توریستی بسیار مشهور است.

اطلاعات شهر تفلیس » آب و هوا

آب و هوای شهر نیز بدلیل نسیمی که از کوهستانها در دره‌های اطراف می‌ وزد همیشه پاکیزه‌ و تمیز می باشد. میانگین دمای تفلیس 13.2 است و در گرمترین ماه تابستان درجهٔ حرارت به 25.2 درجه و در سردترین ماه به منفی 0.9 می‌رسد. متوسط سالانه بارندگی ۵۰۵در تفلیس میلیمتر است .

اطلاعات شهر تفلیس » جمعیت

امروزه تفلیس بیش از 1.5 میلیون جمعیت گرجستان را در خود دارد . اما بر اساس آخرین سرشماری در سال 1989 میلادی جمعیت شهر ،   حدود 1.247 بوده و این جمعیت از 66.1 در صد گرجی ، 10 درصد ارمنی ، 2.7 درصد روس  و سایر نژاد ها و قومیت ها مانند یونانی ، یهودی ، کرد و … تشکیل شده است.البته مهاجرت یهودیان به اسرائیل و همچنین احتمالا جنگ ارمنستان و آذربایجان باعث کاهش جمعیت یهودی و ارمنی در طول این سال ها در شهر تفلیس گردیده است.

اطلاعات ، پکیج ها یا رزرو تور گرجستان

مطالب مرتبط :

اطلاعات کلی گرجستان

درباره مردم گرجستان

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :