021-41454

ساختار حکومت ترکیه

ساختار حکومت ترکیه

ساختار حکومت ترکیه

ساختار حکومت ترکیه

ساختار حکومت ترکیه

نوع حکومت کشور ترکیه جمهوری دموکراسی پارلمانی است. رئیس جمهور این کشور در حال حاضر رجب طیب اردوغان و نخست وزیر آن
احمد داوود اغلو می باشد.ساختار حکومت ترکیه از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه متشکل است.رئیس جمهور ترکیه  از طرف مجلس ملی برای یک دوره 7 ساله پیوسته و تجدید ناپذیر منتخب می گردد و قوه مجریه را معین می نماید.این قوه متشکل است از رئیس جمهور ، اعضای شورای امنیت ملی و هیئت دولت و اعضای شورای امنیت عبارتند از : رئیس ستاد مشترک ارتش،نخست وزیر، وزیر امور خارجه، فرمانده ژاندارمری ،  وزیر دفاع ملی، فرمانده نیروی زمینی ، فرمانده نیروی هوایی و فرمانده نیروی دریایی. رئیس جمهور رئیس هیئت دولت بوده و شورای مشورت دولت، دارای 30 عضو است که به وی مشورت می دهند و رئیس جمهور ترکیه ، ریاست شورا مشورت را بر عهده دارد.  برخی وظایف رئیس جمهور این کشور عبارتند از : تعیین اعضای عالی رتبه قوه قضائیه ، تعیین سرپرست رادیو و تلویزیون دولتی ،تعیین رئیس بانک مرکزی.ارتش این کشور در چارچوب ساختار نظام سیاسی دولت ، پاسدار اصول کمالیسم و بخصوص به ویژه اصل جدایی دین از سیاست (لائیسیته) می باشد.

از زمان برقراری جمهوری دمکراسی ترکیه تا به امروز ، 11 رئیس جمهور از احزاب گوناگون بر این کشورحکومت کرده اند اما در طول ۸۰ سال گذشته ، بخاطر ناپایداری ها و تنش های سیاسی و مشکلات داخلی از بابت درگیری ها میان احزاب و نابسامانی در زمینه اقتصادی،  ۵۳ دولت که بیشتر آن ها  ائتلافی بوده اند، در این کشور حکم رانی کرده اند که این امر به مفهوم نبود ثبات سیاسی دائمی در کشور ترکیه است. سپس با به قدرت رسیدن دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه، این روند متوقف شد و مردم این کشور در حال حاضر ، در تجربه یکی از دولت های پایدار خود می باشند.

در سال ۱۹۹۷میلادی ، وقتی حزب رفاه به ریاست “نجم الدین اربکان” ، سیاست های حکومت ترکیه در زمینه جدایی دین از سیاست را به چالش کشاند و برای اولین دفعه ،شخصی که تمایلات و سیاست هایی در راستا گرایش به دین داشت ، به مقام نخست وزیری ترکیه رسید و بعد از آن کودتای چهارم ارتش ترکیه که به کودتای سفید یا پست مدرن مشهور است ، صورت گرفتو در نهایت ، اربکان را از قدرت به پایین کشاند و او را وادار به استعفا ساختند و این حزب منحل گردید.اما در حوالی سال ۲۰۰۲ با ازدیاد روز افزونِ نفوذ اسلام گرایان در ترکیه ، در انتخابات بیشتر کرسی های مجلس را بدست آوردند و دولت خود را پایه گذاری کرده اند و با تلاش ها توانستند پس از صبری 10 ساله جایگاه ریاست جمهوری را در اختیار بگیرد که نتیجه آن ، برای نخست وزیر و رئیس جمهوری بر سر قدرت این کشور ، بترتیب رجب طیب اردوغان و عبدالله گل رئیس جمهور منصوب شده اند.

ساختار حکومت ترکیه : قوۀ قضائیه

پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی،ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این کشور منقلب گردید و سیستم قضایی این کشور دستخوش تغییرات زیادی شد و در حال حاضر دادگاه های عالی در  این کشور عبارتند از:  شورای ایالتی ، شورای دیوان عالی ، دیوان کشور ، دادگاه عالی نظامی ، شورای عالی قضاوت و دادیاران ، دادگاه قانون اساسی ، دادگاه های نظامی

 ساختار حکومت ترکیه : قوۀ مقننه

بنا بر ساختار سیاسی این کشور ، قوه قانون گذاری ترکیه ، مجلس بزرگ ملی بوده که شامل ۵۵۰ نماینده می باشد و این نمایندگان برای دوره هایی 5 ساله منتخب می گردند و همه شهروندان بالای 30 سال سن ، برای ورود به مجلس ملی حق کاندیدا شدن را دارند.این مجلس که بیشتر آن در اختیار اعضای حزب عدالت و توسعه است ، در سال ۲۰۱۰ درصدد اصلاح 30 ماده از این قانون و بازنگری قانون اساسی اقدام نمود. وظایف این مجلس شامل تصویب قوانین، اصلاح و لغو آن ها که در این راستا رای دو سوم نمایندگان کافیست ،اختیاردادن به شورای وزیران در خصوص معاهدات با قدرت قانونی،  بحث و تصویب بودجه، اعلان جنگ ، تصویب تعهدات بین المللی ، کنترل و نظارت بر عملکرد شورای وزیران می باشد.

ساختار حکومت ترکیه : احزاب

جنگ های داخلی و بپا خیزیدن مردم در برابر حکومت عثمانی در داخل کشور و متاثر شدن از فرهنگ و سیاست اروپا در آن دوره و گرایش های شدید ناسیونالیستی ، زمینه ساز پیدایش و تأسیس حزبی سیاسی به نام حزب خلق را فراهم ساخت. کمال آتاتورک بعدها این حزب را به حزب “جمهوری خواه خلق، تغییر نام داد.  در زمان آتاتورک، سیستم حکومتی تک حزبی و بصورت استبدادی و دیکتاتوری بود. و  سیستم سیاسی در ترکیه تا سال ها پس از مرگ آتاتورک به صورت تک حزبی اداره گردید. تا این که با تأسیس حزب دمکرات در سال ۱۹۴۵، ترکیه رسما وارد دورۀ چند حزبی شد و بعد از آن و در ال های 1960 و 1980 ، این احزاب منحل و دوباره پدید می آمدند و سر انجام در سال 1982 و پس از تصویب قانون اساسی جدید ، حکومت نظامیان در ۱۹۸۳ طی اطلاعیه ای، اجازۀ تأسیس احزاب سیاسی جدید را صادر کرد که بعد آن احزاب بسیاری در ترکیه فعال بودند و هستند از جمله : دموکراسی ملی، سوسیال دموکراسی ، حزب های راست، مام وطن، خلق  و رفاه بودند.

در حوالی دهه 90 و با رقابت 20 حزب فعال و مهم در آن دوره ، پیروزی حزب اسلام گرای عدالت و توسعه با شهرت و موفقیتش به نتیجه رسید و بدنبال آن تشکلی حکومت موفق توسط آن ها و  تغییرات سیاسی در ترکیه تا به امروز بوده است.

برای اطلاعات،رزرو و هزینه ها تور آنتالیا  کلیک کنید.

برای اطلاعات،رزرو و هزینه ها تور استانبول کلیک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :