021-41454

ساختار سیاسی تایلند

ساختار سیاسی تایلند

ساختار سیاسی تایلند

ساختار سیاسی تایلند

ساختار سیاسی تایلند

تایلند (با نام سیام در گذشته) کشوری است در جنوب شرقی قاره آسیا و در شبه جزیره هندوچین.نام رسمی این کشور “پادشاهی رسمی تایلند” است.حکومت تایلند از نوع مشروطه سلطنتی بوده و پادشاه و نخست وزیر وقت آن بترتیب بهومیبول آدولیادج و پریت چنوکا  هستند.پایتخت و مرکز حکومتی این کشور شهر پوکت است.

در تایلند به حقوق بشر در حد خوبی اهمیت داده می شود و در این کشور آزادی عقیدتی و مذهبی برای شهروندان وجود دارد. همچنین در چارچوب این نظام سلطنتی ، حاکمیت در دست مردم است و پادشاه اختیارات خود را طبق مفاد قانون‌اساسى ایفاء مى‌نماید.

تایلند از نظر جغرافیائى به 4 ناحیه تقسیم می گردد : ناحیه مرکزی، شمال‌ شرقی، ناحیه شمال و ناحیه جنوب. بنابر تحقیقات تاریخی وباستان شناسی ، این کشور دارای قدمت و تمدن هایی کهن است و نخستین حکومت تایلند که دارای تاریخ مدون است ، به سال ۱۳۵۷ و با روى کار آمدن سلسه پادشاهى سوخوتائى بر میگردد اما 5 پادشاه از پادشاهى سوخوتائى ، کمتر از یک سده بر کشور تایلند حکم رانی کرده اند. تایلند یک مملکت پادشاهى است .در ساختار سیاسی تایلند ، پادشاه وقت این کشور ، در واقع رئیس کشور و فرمانده کل نیرو مسلح مى‌باشد اما همانطرو که گفتیم ، حاکمیت در دست مردم است و آنچه که به عنوان قانون در این کشور است ، به خواست و میل مردم تایلند است.

در طول تاریخ سیاسی و حکومتی تایلند احزاب زیادی فعال بوده اند و هستند.یکی از مهمترین این احزاب ، حزب کمونیست بود.نخستی احزاب کمونیستى به سال های بین ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در تایلند بر می گردد که در واقع آن ها  اینها یا انشعابى از احزاب کمونیست چین بودند که برای یافتن نیروهاى تازه در میان کارگران ، معلمان و دیگر گروه های حرفه ای چینى تایلند و بخصوص در شهر بانکوک تلاش داشتند و یا گروه‌ هاى انقلابى ویتنامى بوده اند که برای حمایت ویتنامى‌ هاى پناهنده و مهاجر شمال تایلند در تلاش بودند اما اولین حزب کمونیست رسمی تایلند   از دسامبر سال ۱۹۴۲ به فعالیت سیاسی خود مشغول گردید و تا مدتی کوتاه بعد از جنگ جهانى دوم فعال بود که بعد از کودتاى ۱۹۴۷ رهبرى حزب به نام Prasert sabsunthorn به چین گریختند.در زیر لیستی از احزاب تایلند در طول تقویم سیاسی این کشور را می بینید:

  • حزب کمونیست تایلند
  • حزب دمکراتیک
  • حزب اقدام دمکراتیک
  • حزب خلق
  • حزب دمکراتیک ملی
  • حزب سینی‌زن تائی
  • حزب ملت تایلند
  • حزب جبهه دمکراتیک
  • حزب دمکراتیک سیام
  • حزب اقدام اجتماعی
  • جبهه متحد سوسیالیست
  • حزب سوسیالیست تایند

پادشاه ترایلوک ، ساختار حکومت خود را بر پایه دیوان سالاری “راماتهی­بودی” بنا ساخت و با اعمال نمودن اصلاحاتی ، اداره مرکزی تایلند را قوت داد که نتایج این سیاست بوروکراسی دولتی بود که در حال حاضر نظام کنونی تایلند هم جاری می باشد. دولت تایلند با نام Royal Thai Government یا به اختصار RTG نیز شناخته می شود که به معنای دولت شاهنشاهی تایلند می باشد که با تشکلیل حکومت ابن کشور و ساخت شهر بانکوک در سال 1782 میلادی ، بعنوان یک ملت مدرن شناخته گردید.

مشاهده اطلاعات ، پکیج ها و رزرو تور های تایلند :

تور بانکوک – تایلند

تور پوکت تایلند

تور پاتایا تایلند

مطالب مرتبط و مفید :

اطلاعات کلی تایلند

فرهنگ مردم تایلند

هشدارها و توصیه های سفر به تایلند

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

2 پاسخ

  1. پادشاه تایلند احترام واقعی است به زندگی شادی خیلی خوب بود زنان به کارفراوان احترام اروم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :