021-41454

درباره دولت ارمنستان

درباره دولت ارمنستان

درباره دولت ارمنستان

درباره دولت ارمنستان

درباره دولت ارمنستان

دولت ارمنستان با نام رسمی ” جمهوری ارمنستان ” بر سر کار است و نوع حکومت آن جمهوری و نظام نیمه ریاستی می باشد.شعار ملی این کشور “ ملت ما، فرهنگ ما” است. رئیس جمهور این کشور سرژ سرکیسیان ، نخست وزیر  هوویک آبراهامیان و رئیس مجلس آن گالوست ساهاکیان می باشد.

 

درباره دولت ارمنستان : قانون اساسی

قانون اساسی این کشور در طی یک همه‌ پرسی سر تا سری در مورخ ۵ ژوئیه سال ۱۹۹۵ تصویب شد که ۱۱۷ اصل در این قانون اساسی موجود بود. و بنا بر این قانون ، دولت بر سار کار در کشور ارمنستان ، می بایست حاکمیتی بر اساس دموکراسی، جامعه‌ گرایی و قانون اساسی تعریف شده داشته باشد. و شهر ایروان بعنوان پایخت این کشور و پایتخت حکومت معین گردید.

در چارچوب این قانون و بنا به تعریف حکومت دمکرات ،  قدرت از آن مردم محسوب می شود و در طی انتخابات ، انتخاب سیاست مداران (رئیس جمهور ، نمایندگان مجلس و … ) توسط مردم این کشور صورت می پذیرد و به همین واسطه ، قدرت به مقام‌های دولتی واگذار می‌شود.

همچنین تغییرات در زمینه محتوا قانون اساسی کشور و تغییر در مرزها نیز بواسطه رای شهروندان ارمنستان در طی انتخابات و همه پرسی ها ثورت می پذیرد.  در بیست و هفتم نوامبر سال ۲۰۰۵ ، مجددا همه‌پرسی ای سراسری برای اصلاح این قانون اساسی صورت گرفت.

لابی ارامنه به عنوان دومین لابی بزرگ در کنگره ایالات متحده پس از لابی یهود یکی از گروه‌های تأثیرگذار در سیاست خارجی این کشور است که منابع مالی و انسانی خود را در جهت پیشبرد منافع ارامنه و کشور ارمنستان و از آن جمله شناسایی نسل‌کشی ارمنی‌ها، جبران خسارت از سوی ترکیه، و استرداد شش ولایت ارمنی ترکیه به ارمنستان، به کار گرفته‌است.[۱۲]

درباره دولت ارمنستان :مجلس

مجلس ملی ارمنستان ، قوه مقننه در ارمنستان می‌باشد.در این کشور بطور کلی 2 نوع انتخابات بصورت سراسری صورت می پذیرد که یکی انتخابات ریاست جمهوری که در این انتخابات ، رئیس جمهور ارمنستان بمدت 5 سال تا دوره بعد منصوب می گردد و دیگری برای انتخابات نمایندگان مجلس این کشور  و برای دوره 4 ساله می باشد.دولت ارمنستان چند حزبی و ائتلافی است ، بدین معنا که با وجود این احزاب ، هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی قدرت را در دست بگیرد.

مجلس این کشور شامل 131 کرسی‌ می باشد که شامل 4 نماینده مستقل ، 4 کرسی حزب میراث و به رهبری رافی هووانیسیان ، ۵ کرسی برای حزب داشناکسیون و کشور قانونمند ، 7 کرسی برای کنگره ملی ارمنی و ائتلاف احزاب مخالف دولت و 70 کرسی ائتلاف احزاب جمهوری خواه و ارمنستان مترقی ، بترتیب به رهبری سرژ سرکیسیان و گاگیک زاروکیان

کشور ارمنستان یکی از 167 کشوریست که  عضو پیمان بین المللی حقوق شهروندی و مدنی است که تحت نظارت کمیته حقوق بشر سازمان ملل می باشد و همچنین آخرین بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور در سال 1998 میلادی از سوی همین سازمان صورت پذیرفت.

حقوق بشر در ارمنستان

این کشور اگرچه دارای نظامی دمکرات است اما متاسفانه از لحاظ میزان فساد مالی دستگاه آن ، از وضعیت خوبی برخوردار نیست ، از طرفی حکومت های “جمهوری” ، “دمکرات” و امثال آن نام و برچسبی کلی بوده و نحوه اجرای قانون در چارچوب این نوع حکومت ، در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و در ارمنستان از نظر دمکرات و موفقیت حقوق بشر  یقینا نمیتوان با نظام های دمکرات برتر دیگر در دنیا مقایسه نمود اما در کل این کشور از وضعیت حقوق بشر خوبی برخوردار است.

-> مطالب مرتبط :

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :