021-41454

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول »

بنای ایاصوفیه استانبول

در میان دنیایی از جاذبه ها گردشگری و تاریخی شهر استانبول ، امروز می خواهیم بنایی را معرفی کنیم که برای گردشگران بسیار جذاب است اما نمی توان بر آن بطور دقیق نام نها ; کاخ ایاصوفیه ؟ کلیسا ایاصوفیه ؟ مسجد ایاصوفیه ؟ موزه ایاصوفیه ؟ این سوال ها در واقع همان چیزهایی است که این بنا شاملشان می گردد و باعث گردیده ایاصوفیه به یکی از بهترین جاذبه ها گردشگری شهر استانبول تبدیل شود.

مسجد ایاصوفیه استانبول

بنای ایاصوفیه استانبول با نام های حاجیاسوفیا یا هاگیا صوفیا نیز شناخته می گردد که یک کلیسا (در قدیم) بود ، یک کلیسا برای مسیحیت شرق ! این بنا بدستور امپراطور کنستانتین اول در سال 532 میلادی ساخته شد که البته در قرن ششم میلادی بوسیله جاستنیانوس بازسازی گردید که این بازسازی توسط ده هزار کارگر و تحن نظارت صد تن استاد و معمار برجسته صورت پذیرفت.

 

پیشینه و تغییرات آن

دوره کلیسا بودن ایاصوفیه وقتی خاتمه یافت که بعد از فتح شهر استانبول و با دستور سلطان محمد دوم ، این کلیسا به یک مسجد تبدیل گردید و سپس سلیمان اول فرمان داد تا نقاشی‌ ها و نگارگری‌ هایی داخل مسجد ایاصوفیه را پوشش دهند که نماز جمعه در آنجا بر گزار گردد.

بعد از این اتفاق یعنی مبدل شدن کلیسا آیاصوفیه به مسجد آیاصوفیه بعد ها و در زمان مراد سوم ، منبر ، محراب و مناره نیز به این مسجد اضافه گردید و همچنین در زمان مراد چهارم بر دیوار ها و سقف این مسجد آیات قرآن نوشته شد.

همچنین  لوحه هایی که اسامی حسن ، حسین ، علی ، عثمان ، عمر ، ابوبکر و الله که در سرتاسر آن نصب گردید که در دوره حکومت عبدالمجید نوشته شده اند و بعد ها لوح های دایره ای شکلی که خطاط آن ها ابراهیم افندی بود جایگزین آن ها شدند و در آخر پس از تشکیل حکومت جمهوری ترکیه توسط آتاتورک ، بنا آیاصوفیه به موزه تشکیل شد ، پس جواب سوال اول این مطلب را اگر در زمان حال بخواهید بدانید ،بنای ایاصوفیه استانبول نامش موزه آیاصوفیه است.

 

این مسجد در گذشته

در دوران قدیم که این بنا کلیسا بود ، سه کلیسا بدلیل تخریب یا نابودی کلیساها قبل ساخته شد و همانطور که گفتیم بعد از فتح استانبول تبدیل به مسجد شد و سر انجام در دوره به قدرت رسیدن آتاترک ، در سال ۱۹۳1 میلادی نخستین پروسه موزه سازی این بنا استارت خورد و فرشها برداشته شدند ، گچ های بر موزائیک‌ها با تلاش بسیار زیاد بوسیله متخصصین کنده گردید و برای اولین بار در چندین قرن کف مرمر ساختمان با جلوه خاص خود نمایان شد و سرانجام در سال 1935 ، آیاصوفیه رسما تبدیل به موزه گردید.

مشاهده اطلاعات و پکیج ها یا رزرو تور استانبول

مطلب مرتبط:

هشدارها و توصیه ها سفر به استانبول

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :