021-41454

اطلاعات کلی ارمنستان

اطلاعات کلی ارمنستان

اطلاعات کلی ارمنستان »

ارمنستان کشوریست در قفقاز جنوبی و در میان دریای سیاه و دریای خزر که نام رسمی آن جمهوری ارمنستان می باشد و پایتخت آن شهر ایروان می باشد.

نوشتار نام این کشور به زبان این کشور Հայաստան می باشد و تلفظ آن هایاستان می باشد اما نام بومی ارمنستان در زبانشان هایک می باشد اما بعدها پسوند ستان به آن افزوده شد و نام آن به هایاستان تغییر یافت.

زبان ارمنی، زبان رسمی این کشور که زبانی  هندواروپایی است، می باشد و حروف خط زبان این کشور اولین بار به تلاش  یک روحانی ارمنی ، “مسروب ماشتوتس” که به زبانهای یونانی و زبان پارتی و ساسانی تسلط داشت اختراع گردیید و ادبیات ارمنی یکی از قدیمیترین و غنی‌ترین ادبیات جهان است.

تلفظ های دیگر این کشور توسط قشر ها و قومیت های دیگر آرمنیا،آرمنین،آرمینا،آِرمنستان،ادمیانین و … بوده است. این کشور در واقع مرزیست بین آسیا و اروپا و با کشورهای ایران،گرجستان،ترکیه و جمهوری نخجوان که جمهوری ای خودمختار است مرز زمینی مشترک دارد.

مساحت ارمنستان ۲۹٬۷۴۳ کیلومتر مربع است که جمعیتی حدود سه میلیون و شصت هزار نفر را در خود جای داده است. البته در مورد نسل کشی این کشور در زمان امپراطوری عثمانی ترکان باید گفت که جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر ارمنی کشته شده اند که به “نسل کشی ارامنه” مشهور است و همچنین عده ای زیادی مجبور به ترک وطن شده اند و اکثرا به کشور روسیه مهاجرت کرده اند.

دین، مدهب و سیاست ارمنستان

دین و مذهب مردم ارمنستان در طول تاریخ مقید به زرتشت و مزدا پرستی بوده اما به مرور زمان دین مسیحیت در این کشور ترویج پیدا کرد و در سال 301 میلادی بعنوان نخستین کشوری است که دین مسیحیت را دین رسمی کشور اعلام نموده است و در زمینه فعالیت های کلیسایی بسیار فعال است.

اگر بخواهیم در مورد اطلاعات کلی ارمنستان پیرامون تاریخچه آن مختصر بحثی کنیم، باید گفت که ارمنستان تا قبل 1454 یک کشور پادشاهی سروپا و پرقدرت بود و در طول قرن ها بعد آن میدان جنگ جهان گشایان و اشغالگران قومیت های مختلف بوده و در طی 2700 سال پیش تحت حکومت و تصرف امپراطوری های ایران]اسکندری،بیزانس،اعراب و … بوده است.

این کشور از نظر بازه زمانی مدت طولانی ای بخشی از ایران بوده و همین امر موجب گردیده که فرهنگ این کشور بسیار از ایران از همه لحاظ تاثیر گرفته باشد و در کل در طول تاریخ کشوری پرتنش بوده تا به امروز که دیگر کشوری مستقل با عنوان جمهوری ارمنستان است.

از لحاظ سیاست خارجه دولت این کشور باید گفت که لابی ارامنه به عنوان دومین لابی بزرگ در کنگره ایالات متحده از موثرترین گروه های سرنوشت ساز در سیاست خارجه این کشور بوده و می باشد.

ارتش این کشور شامل ارتش زمینی،هوایی و گار مرزی است و ارتش دریایی ندارد و مطابق آمار تا سال های اخیر حدود شصت هزار نفر نیرو نظامی دارد و سیصد هزار نیرو نظامی ذخیره دارد.

آب و هوای ارمنستان

آب و هوای این کشور کوهستانی و پرباران بوده و  دریاچه آب شیرین سوان بزرگ‌ترین دریاچه این کشور است که بخش نسبتا بزرگی از این کشور را در بر گرفته است. متوسط دمای این کشور در ژانویه بین ۳- تا ۱۵-  و در ماه ژوئن بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد می باشد و بین سیصد تا هشتصد میلی لیتر میانگین بارندگی سالانه دارد.

اقتصاد ارمنستان

اگر بخواهیم از اقتصاد ارمنستان بگوییم،باید گفت که اقتصاد انبوه این کشور از طرف سرمایه گذاری های ارمنیان خارج از کشور است و همچنین این کشور بعلت جذب اقامت از طریق سرمایه گذاری نیز فعال است.

این امر نیز بر اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد و البته باید گفت ارمنستان در صنایع ساخت و تولید ماشین آلات، تجهیزات الکترونیکی، مواد شیمیایی و پتروشیمی، خوراک و کشاورزی، لاستیک سازی و … نیز از لحاظ اقتصادی فعال است.

البته همواره در این زمینه های نام برده شده از گذشته تا به امروز بشدت به کشور روسیه از لحاظ تامین قطعات و مواد اولیه وابسته بوده و بحران های مالی جهانی تاثیر های بسیار بدی بر این کشور و ورشکست شدن شرکت ها و برخی از سازمان های تجارتی این کشور شده است. این کشور از بُعد توریست خیز بودنش و بعنوان کشوری مناسب برای تورهای گردشگری نیز از لحاظ اقتصادی بهره می برد.

اطلاعات کلی ارمنستان در یک نگاه

  • نام کامل: جمهوری ارمنستان
  • پایتخت: ایروان
  • نوع حکومت: جمهوری
  • زبان رسمی:ارمنی
  • رئیس جمهور: سرژ سرکیسیان
  • جمعیت: ۳٬۰۶۰٬۶۳۱
  • واحد پول: درام AMD
  • دامنه اینترنتی: .im
  • پیش شماره تلفن: +374
  • منطقه زمانی: ساعت جهانی+4

جهت اطلاعات از هزینه ها و شرایط تور های ویژه ارمنستان و رزرو کلیک نمایید.

تلفن: 02141454

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات تماس آژانس :

گزیده‌ای از مطالب سایت :